student-in-huis.reismee.nl

Maart en April.

Na de voorjaarsvakantie neemt het gewone leven weer zijn gewone gang. Roslyn is nu wel aardig ingeburgerd op school. De dagelijkse gang op de fiets naar school wordt routine. Dan zijn er ook niet meer echt veel dingen te melden dan alleen die van het dagelijkse leven van een tiener die naar school gaat, ontmoetingen heeft met vrienden en vriendinnen en lid is van de plaatselijke scoutinggroep. Ze heeft zich razend snel aangepast aan het Nederlandse leven. Roslyn heeft er wel hard aan gewerkt. Het dikke boek met Jip en Janneke verhaaltjes is uit en nu is: Kruistocht in spijkerbroek aan de beurt. De film van het boek heeft ze in Australië gezien en nu leest ze het boek in het Nederlands met de telefoon ernaast om in Google translate die woorden op te zoeken die ze niet begrijpt. Elke avond doet ze woordoefeningen op de laptop en het spreken van het Nederlands gaat met sprongen vooruit. Ook op school zijn er steeds meer klasgenoten die gewoon Nederlands tegen haar spreken. Dat helpt echt. Voor ons als gezin is de huidige samenstelling helemaal gewoon. Roslyn past er prima in en draait volwaardig mee. Helaas voor Roslyn is de kans op sneeuw en ijs nu eind april wel verkeken en dat is jammer want ze wilde graag echte sneeuw zien en schaatsen op natuurijs. Misschien heeft ze geluk en valt de komende winter vroeg in en komt er sneeuw en ijs eind november. (Wat mij betreft liever niet!) Wat heeft ze zoal gedaan de afgelopen maanden? -Zelfverdedigingslessenen spinning op school.-Presentatie gegeven over Max Havelaar voor het vak Nederlands samen met twee andere meiden. Cijfer een 9!!! - Natuurkunde practicum les gehadin Utrecht uitgaande van de Universiteit. Onderwerp geluidssnelheid.- Naar het muziektheater geweest. Elke twee jaar voeren leerlingen van school een muziektheater op. Hier doen ook een heel aantal kinderen uit haar klas aan mee. Omdat er al een heel jaar voorbereiding in zat kon ze niet meedoen, maar het kijken was erg leuk. - Weekend kamp met de scouts 45 km fietsen door de prachtige omgeving van de provincie Utrecht. Het was prachtig weer. Coördinaten zoeken, routepunten en kaartlezen. Slapen in een clubhuis van een andere scoutinggroep en vooral plezier maken. - Skiën met ons gezin in Snowworld. - Restaurant gedaan met de sherpa’s. De sherpa’s zijn de meiden van de scoutinggroep van 15 tot 18 jaar. Elk jaar gaan ze op zomerkamp. Dat kost geld en een gedeelte van dat geld verdienen ze zelf. Zo organiseren ze een restaurant, verkopen ze spullen op de koningsmarkt en helpen rond de kerstdagen bij de plaatselijke AH met inpakken van de boodschappen en naar de auto sjouwen van de klanten. Incidenteel worden er kinderfeestjes georganiseerd en klussen gedaan bij oudere mensen thuis. Alles voor het spekken van de zomerkampkas. Op 5 april was het restaurant aan de beurt. Er was heerlijk Mexicaans gekookt, het clubhuis was omgetoverd in een Mexicaans restaurant en werden we bediend door Mexicaanse serveersters. Gezellig en we hebben lekker gegeten tegen een geringe betaling van € 12 euro pp. - De verkoop van oude spullen op de koningsmarkt heeft ook al plaatsgevonden. Op en top Nederlands! Vol verbazing heeft ze gekeken naar: hoeveel mensen er op de Engh (evenemententerrein) zitten en ook hoeveel mensen er komen om te kopen. Vooral de gezelligheid en sfeer vond Roslyn bijzonder. - Ook met de vrienden van school op stap. Met een groep met zeven klasgenoten naar een huisje op de Veluwe. - Omdat wij met ons gezin in de meivakantie ook voor een aantal dagen naar Zeeland gaan kon Roslyn jammer genoeg maar één nachtje mee. We hebben haar op Amersfoort station weer opgepikt en nu zitten we in Zeeland. - Rondwandeling door Middelburg gedaan en nu vooral relaxen. Uitslapen, lezen en af en toe een spelletje.

Vorige week hebben we bezoek gehad van de vrijwilligster Karin van Travel Active. Voor ons een nieuw gezicht want Charles is per gestopt en nu heeft Karin het overgenomen. Ze heeft ook al contact gehad met de mentor van school. Samen weer het student rapport in gevuld en wat zaken besproken. Op school ook één tien minuten gesprek gehad. Ze zijn dik tevreden. Roslyn doet het uitstekend op school. Tja, en dat niet alle cijfers voldoende zijn is niet echt belangrijk. Zo terug lezend zie ik dat Roslyn veel activiteiten heeft, zich goed heeft aangepast. Het is niet altijd even makkelijk om ver van huis te zijn in een land waar de dingen voor de mensen om je heen zo vanzelf zijn en voor jou zo ongewoon. Heimwee komt ook af en toe boven als je erniet bij kunt zijn als er thuis verjaardagen gevierd worden maar de leuke en nieuwe ervaringen hebben de overhand en we zien haar genieten van de Nederlandse dingen om haar heen.