student-in-huis.reismee.nl

Orientatieweek van 6 t/m 11 januari

Op maandag zes januari arriveerde een nieuwe groep uitwisselingsstudenten in Nederland om een semester of schooljaar High School in Holland te beginnen. (Dit verhaal is overgenomen van Travel Active) Op Schiphol stond de Travel Active staff de studenten op te wachten. Dit maal zijn er studenten overgekomen vanuit Australië, Franstalig België en Brazilië. Eenmaal compleet gingen we gezamenlijk met de bus naar Summercamp in Heino om de oriëntatieweek te starten.

Tijdens de oriëntatieweek zijn er verschillende activiteiten georganiseerd om de studenten een goede eerste indruk te geven van de Nederlandse taal en cultuur. De studenten startten iedere dag met een Nederlandse les onder begeleiding van twee Nederlandse docenten. Naast de Nederlandse les, hebben de studenten op dinsdag een workshop gekregen over interculturele sensitiviteit. Tijdens de workshop hebben de studenten geleerd welke culturele verschillen er zijn tussen het geboorteland en Nederland. Op woensdag hebben we gezamenlijk een fietstocht gemaakt door het indrukwekkende landschap van Overijssel naar het klompenatelier in het nabijgelegen Luttenberg. In het klompenatelier hebben we van een bijzondere klompen demonstratie mogen genieten. ‘s Avonds zijn we gezamenlijk naar Heino gefietst om te gaan bowlen in het plaatselijke bowlingcenter. Donderdag was het tijd voor het bezoeken van de stad Zwolle. Dit was voor de meeste studenten hun eerste kennismaking met een Nederlandse stad. Voor de studenten vooral een goed moment om warme kleding aan te schaffen want de Braziliaanse en Australische studenten kwamen uit een temperatuur van rond de 40 graden. Wel even wennen dus, de Nederlandse temperatuur ondanks dat er nog geen sneeuw ligt! Vrijdag was het alweer de laatste dag met de laatste Nederlandse les, koffers inpakken en ’s avonds de bonte avond! Het was een hele leuke avond met een aantal imposante acts, dans en zang! Nadat alle acts waren geweest werd er een klomp uitgereikt voor de beste act. Deze klomp was woensdag gemaakt in het klompenatelier en ging naar de groep internationale studenten die in verschillende talen: ‘Hoofd, schouders, knie & teen’ zongen. Een Roslyn zong het zelfs in het Japans! De avond eindigde met een gezellige ‘mini disco’.