student-in-huis.reismee.nl

December

De laatste maand is nu toch echt aangebroken. Wat is dit jaar snel gegaan. Als je ervoor staat heb je allerlei vragen zoals: wat als het niet zo goed verloopt? Wat als het niet goed klikt? Dan duurt een jaar wel heel lang. Vinden we het niet vervelend een jaar lang een “vreemde” in huis?

Nou van dat alles dus niets. Wat is deze uitwisseling goed verlopen.

Daar hebben vele mensen aan meegewerkt. Natuurlijk Roslyn in de eerste plaats. Haar inzet om de taal te leren en zich aan te passen binnen Nederland. De leerlingen van het Griftland door haar het gevoel te geven welkom te zijn. De leraren en staf van de school met hun begeleiding, de familie die haar heel snel in hun hart hebben gesloten. Travel Active die met hun tips en begeleiding ons en Roslyn wegwijs gemaakt hebben in uitwisselingsland. En natuurlijk ook ons gezin. Wat ben ik trots op onze eigen kinderen die toch maar een heel jaar lang ruimte hebben gemaakt voor Roslyn en haar echt opgenomen hebben als zusje.

Nu gaan we afscheid nemen. De zaakjes worden geregeld. De viool teruggebracht en uitschrijving uit de gemeente moet doorgegeven. En het organiseren van een feestje om afscheid te nemen van iedereen. Het feestje staat gepland op zondag 30 november. Het wordt een drukke week. Schoolboeken terugsturen, schoen zetten en sinterklaasliedjes zingen. Anzac koekjes bakken voor school, brood bakken voor scouting en op donderdag wil Roslyn graag voor ons koken. Ze maakt een lekkere pastaschotel Pavlova toe. De pastaschotel maakt ze in Australië ook samen met Rita als haar ouders weg zijn en de Pavlova maakt Roslyns moeder als er een feest is. We smullen ervan en zitten heel gezellig te tafelen. We krijgen van Roslyn een fotoboek met foto’s van en heel jaar samenzijn en een ster, Roslyn heeft voor ons een ster een naam gegeven “De Family Hoekstra-ster”. Wat een idee!! Daarna komt het Australische Monopolyspel tevoorschijn. Dat moet nog één keer gespeeld worden. Vrijdag de laatste schooldag en zaterdag halen we Emily op van Schiphol. Daarna rijden wij door naar een het feestje van Alex die 50 geworden is. Emily en Roslyn hebben nu thuis het huis alleen kunnen ze heerlijk bijpraten. Zondag 30 november staat in het teken van afscheid nemen. ’s Morgens een gezinsontbijt en dan komen vanaf twee uur de familie en vrienden. Ook Karin de begeleidster van Travel Active is present. Het is gezellig. Iedereen schrijft een versje of gedichtje in een poëziealbum als afscheid. ’s Avonds komen de vrienden van school. Zo heeft ze voor beide groepen echt de aandacht. Roslyn heeft wat cadeautjes ingepakt. Dingen die ze of meegenomen had uit Australië of dingen die ze hier gekregen heeft en niet mee kan nemen. Hierbij had ze een spel bedacht. Ze hebben veel pret. Dan wordt er op de deur gebonsd en komt Sinterklaas nog even langs. Wat een lol. Ze genieten er allemaal van en Roslyn vindt het geweldig. Emily vindt het maar een vreemde bedoeling. Sint heeft voor iedereen een praatje en je kunt nu goed merken hoe hecht deze groep is. Ook nog een chocoladeletter voor iedereen en dan gaat Sint weer en de kids maken het nog gezellig. Ze hebben allemaal leuke presentjes voor Roslyn. We sluiten op een gegeven moment toch maar af want de vrienden moeten morgen gewoon naar school en Roslyn en Emily gaan morgen aan hun Europa reis beginnen. Dus naar bed! Moe en voldaan vertrekt ze naar boven. Het was een reuze gezellige dag.

Maandagochtend om negen uur met de trein op stap. Nu samen met Emily naar, Antwerpen, Brussel, Edinburgh, Bristol, Londen, Amsterdam, Innsbruck, München, Ruhrgebied, Venetia, Rome, Florence, Luzern, Paris.

Daarna nog vier dagen bij ons in Soest en dan vliegen de dames op oudjaarsavond om 20.30 uur terug naar Australië en komt er aan dit hele avontuur een einde.

Bedankt Roslyn dat je een jaar lang onze dochter wilde zijn. We zullen je nooit vergeten en als we naar de sterren kijken zullen we door de “Family Hoekstra ster” met jou verbonden blijven.