student-in-huis.reismee.nl

De eerste weken.

De eerste week zijn we vooral bezig met het in orde maken van de dagelijkse dingen. We hebben op maandagochtend een afspraak met het Griftland college zodat we wat zaken kunnen bespreken. Roslyn wordt geplaatst in 5VWO. Er zijn twee meiden uit haar klas die als buddy willen optreden, dat is handig zo heeft ze altijd een vast aanspreekpunt. We kiezen het profiel met de vakken die ze ook in Australië heeft gevolgd. Het wordt Natuur en Techniek met de vakken: Natuur, Scheikunde, Wiskunde 2, Biologie, Nederlands en Engels aangevuld met Muziek. We krijgen een rooster en een rondleiding door het gebouw. Roslyn besluit om direct te blijven. We moeten ook de inschrijving in Soest regelen in het gemeentehuis en ze wil graag een viool huren. Dit kan in Baarn. Het begint allemaal te lopen. Roslyn heeft voor ons de Australische versie van monopoly meegenomen en dat gaan we natuurlijk spelen. We eten Hollandse kost zoals hutspot en boerenkool maar ook pasta en spruitjes, gewoon bruin brood en Hollandse oude kaas. Roslyn vindt alles lekker. Alleen de drop is niet haar favoriet maar . . . . stroopwafels vallen héél erg in de smaak. Fijn dat ze alles gewoon mee eet dat maakt het gemakkelijk. Wat passeert er zoal deze eerste maand: fietsen naar school, naar de stad Amersfoort met Marije, spelletjes o.a. Carcassonne, wandelen naar de molen in Soest, oppassen bij familie, ziek worden en twee dagen het bed houden, skieen in Snow-world in Zoetermeer met Auke en Marije, toets week op school, Skypen op zondagochtend met het thuisfront en meedoen met de sherpa’s op het IJsberenweekend van de scouting. Dit IJsberenweekend wordt elk jaar georganiseerd door de scoutinggroep van Reinder en Auke in Soest in het laatste weekend van januari. Hier doen ongeveer 300 scouts aan mee uit de regio Utrechtse heuvelrug. Ook is er een bezoek gebracht aan het Amersfoorts Jeugd Orkest en Roslyn wil hier graag meedoen. Ze gaat op vrijdag avond een aantal keer mee repeteren en dan zien we wel of dit gaat lukken. Roslyn is ook begonnen aan het dikke boek met de Jip en Janneke verhalen en met de vertaal-app op haar telefoon. Ze vindt de verhaaltjes leuk. ( wij ook). Ben je in Nederland dat moet je toch op z’n minst Jip en Janneke kennen. Als ik het zo terug lees denk ik: Zo, dat was flink aanpoten maar Roslyn heeft het erg goed gedaan. ‘s Avonds moe maar dat is begrijpelijk. De kop is eraf en de start was prima. Ben best trots op mijn “extra” dochter.